Direktlänk till inlägg 24 mars 2011

Insomnia

Av Nilla - 24 mars 2011 08:10

Tänk så underbart det vore att vara trött på rätt tider på dygnet. Kunna gå upp på morgonen efter att ha sovit gott, kunna ha en bra energinivå hela dagen och sen slutligen bli trött på kvällen när man ska lägga sig. 


Men hur många har det så egentligen??


Själv går jag upp tidigt som fan på morgonen då det är omöjligt att somna om vid 5-snåret. Är lagom pigg till 4-5 på eftermiddagen, men sen är energin helt slut. Sitter och halvsover i soffan efter middagen, som jag förhoppningsvis har varit tillräckligt pigg för att äta upp. Sitter hela kvällen och väntar på att klockan ska bli efter 22 så jag kan slänga mig i sängen, lösa lite korsord och sen sova. För att vakna första gången när Sambon lägger sig vid 23-02, otal gånger man ligger obekvämt, otal gånger Sambon snarkar, puttas eller sparkar...


Min mamma berättade att man förr i tiden (innan elen kom in i bilden) gick och la sig när det blev mörkt ute. Det gick ändå inte att se eller göra någonting pga mörkret. Eftersom det på vintern blir mörkt rätt tidigt i vår del av världen var det vanligt att folk vaknade mitt i natten, vid 12-snåret. Istället för att ligga i sängen och våndas gick folk upp och pysslade lite tills de blev trötta nog att sova några timmar igen. Tydligen kommer termen spöktimmen från denna tiden.. Hur parallellen dras till spöken vet jag dock inte... 


Men själva grejen är rätt bra. Varför kan inte den moderna människan dela upp sin sömn för att kunna klara vardagen lite bättre? Jo.. Vi jobbar för mycket. Jobbar vi inte så pluggar vi eller har 7000 fritidsaktiviteter eller ska ta hand om familjen, hemmet, etc etc. 


Tror inte det är så underligt att folk går på ångestdämpande, är deprimerade och överviktiga när man ALDRIG får sova ordentligt. Vad gör man inte för att trösta sin trötta kropp och sitt trötta sinne...?

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nilla - 24 mars 2011 20:56


    Never let me go är en brittisk film med bland annat Kiera Knightley. Filmen har vunnit och blivit nominerad till flera priser, och det är lätt att förstå varför när man har sett filmen.   Filmen utspelar sig i England under 70-90-talet. ...

Av Nilla - 23 mars 2011 16:09

Efter en enorm nyhetstorka, där media mest rapporterar om Melodifestivalen, Let's dance, Big brother, vem Carola dejtar och vilka kungens kaffeflickor egentligen var och om det var sant, har det den senaste tiden kommit artiklar med ett ordentligt ny...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Mars 2011
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards